неділю, 27 березня 2016 р.

Сухомлинський мій наставник

Сухомлинський – мій наставник
Стукає вересень…
Вже до Тебе прийти поклонитись пора.
Поклонитись за серце добра й справедливості,
Поклонитись за сонце в дитячих очах.
Поклонитись за те, що з Твоєї ж бо милості
Слава Школи Дитини луна по світах.
Ю.Мальований
«Пам’яті В.О. Сухомлинського»
У школі я працюю з 1981 року. Стала педагогом за покликом серця, тому часточку свого серця, своєї душі віддаю своїм вихованцям. І вже відтоді книжки В.О. Сухомлинського стали для мене дороговказами, з яких я часто черпаю допомогу і натхнення.
 Василь Олександрович Сухомлинський – мій великий педагогічний наставник. Серце його належало дітям. Натхнення, з яким він писав про свою роботу вчителя, надзвичайно переконує і захоплює.

Нові соціальні умови в нашій країні призвели до величезної зміни цінностей. Моральні цінності занепадають, дедалі більше йдеться про власність та гроші. На цілісність нашої держави посягнули вороги.
Але ж без толерантності, солідарності та громадянської відповідальності не може бути мирного майбутнього. Саме тому я виховую дітей за Сухомлинським, розкриваючи їм сенс таких людських цінностей, як готовність допомагати, вміння співчувати та поважати одне одного, людяності. «Вчитися на Людину необхідно все життя. І не можна втрачати ані хвилини на цьому шляху»(4)Мені хочеться, щоб мої учні, поряд з надмірною захопленістю комп’ютерними іграми, ще й із задоволенням читали книжки, отримували радість від казок і з приємністю самі складали оповідання.
За висловлюванням В. Сухомлинського, «головне завдання початкових класів  - це навчити дитину вчитися»(2)У структуру вміння вчитися педагог включав п’ять умінь: спостерігати явища навколишнього світу; читати; писати; думати; висловлювати думку про те, що я бачу,чую, роблю,спостерігаю.
На думку провідних педагогів, рідне слово – найкращий учитель, що відкриває двері у новий, ще не пізнаний світ. Саме рідній мові В Сухомлинський надавав першочергового значення в системі шкільних предметів. На його переконання – мова – духовне багатство народу. «Тільки той може осягнути своїм розумом і серцем красу, велич і могутність батьківщини, хто збагнув відтінки і пахощі рідного слова, - писав В, О. Сухомлинський, - хто дорожить ним, як честю рідної матері, як колискою, як добрим імям своєї родини…» (5).Він прагнув того, щоб це життєдайне джерело – багатство рідної мови – було відкрите для дітей з перших кроків їхнього шкільного життя. Роль цього засобу в початковій школі неможливо переоцінити.
 Навчальним матеріалом добираю художні твори В. Сухомлинського. Головна мета цих матеріалів – навчити молодших школярів спілкуватись, створювати тексти різних типів і жанрів, тобто практично оволодівати мовленнєвими уміннями.
Наприклад вправи з редагування: 1)Весняний, був, ранок, тихий,гілочці, шпак, голій, голосно, клена, на, заспівав.(«Шпак прилетів» В.О. Сухомлинський).
 2)Дівчинка гуляла в саду вона підійшла до акації на акації гострі – пре гострі колючки над акацією літав барвистий метелик. (В.О. Сухомлинський)
 Прочитавши казку В.Сухомлинського «Сонце і Сонечко», пропоную дітям уявити себе Сонечком і створити монолог.
Твір «Осінній день у лісі» розширює знання дітей про ознаки осені, сприяє розвиткові спостережливості, творчої уяви.
Оповідання В Сухомлинського «Дуб під вікном» є надзвичайно вагомим при вивченні теми «Корінь слова. Споріднені слова».
Отже, найважливішим засобом впливу на дитину,облагородження її почуттів, душі, думок,переживань є краса і велич, сила і виразність рідного слова, зокрема творів В,О. Сухомлинського.
 «Школа радості» В. Сухомлинського стала для мене прикладом, як потрібно вести по сходинках дитину, щоб вона не відчувала втоми, хотіла вчитись, творити. Тому я вивела для себе формулу успіху: «Вчитись легко, коли вчитися цікаво». Тому в основу моєї роботи в початковій школі покладено такі ідеї:
1) Навчання буде легким, якщо виклад матеріалу стане для дітей цікавим, захоплюючим відрізком життя, сповненим яскравих образів.
2) «Учень – це не посудина, яку потрібно заповнити, учень факел, який треба запалити». (Стародавня мудрість).
3) Урок в початкових класах повинен бути насиченим практичною діяльністю і наочністю.
Якщо сьогодні говорити про здобутки і досягнення на вчительській ниві, то це тільки завдяки тому, що від першого дня і до сьогоднішнього дня, враховуючи рекомендації методик, я стараюсь оцінювати подачу матеріалу з позиції учня.
Таким чином народжуються уроки, на яких дітям працювати легко, бо всі структурні компоненти підпорядковуються віковим особливостям.
Важливим фактором успішного навчання школяра вважаю емоційний стан дитини. Треба знати чим живе дитина. Допомагаю кожній дитині розкритись.
Читаючи твори В.О. Сухомлинського, я часто замислююся, як він проводив уроки серед природи, створював «зелені класи». Вчив дітей пізнавати оту надзвичайну красу, полюбити її,з нею розмовляти і милуватися.
Природі нашій Україні завдала непоправних збитків. Увірвалось у наше життя лячне і моторошне слово – Чорнобиль. Ця трагедія закликає нас до розуму.
Природа вчить мудрості,не промовивши ні слова, сповнює твоє серце якоюсь дивною любов’ю, яку оберігатимеш все життя.
Я щоранку заходжу в клас.
На дитячих обличчях – усміх.
Що я варта, діти, без вас?
Ви натхнення моє, мій успіх.
Досить часто навчання на моїх уроках відбувається через гру. Казкові персонажі приходять у гості на уроки, приносять у конвертах цікаві завдання. Уроки стають схожими на казку, діти перетворюються на чарівників. Вони складають казки, вірші,пишуть твори, фантазують.
У своїй роботі на уроках використовую диференційований індивідуально – особистісний підхід до учнів, завдяки якому форми і методи навчання пристосовую до здібностей кожного вихованця, що сприяє їхньому розвитку.
Застосування інтерактивного навчання здійснюю шляхом використання фронтальних та кооперативних форм організації навчальної діяльності учнів, інтерактивних форм та методів, що сприяють навчанню учнів вміння дискутувати.
При фронтальній роботі найчастіше використовую такі технології: мікрофон, мозковий штурм, ажурна пилка, навчаючи – вчуся. При кооперативній формі навчання: робота в парах , робота в групах. Інтерактивні ігри: «Рольова гра», «Драматизація».Технологія навчання у дискусії: метод «Прес», «Обери позицію».
Навчально – пізнавальну діяльність учнів будую в такій послідовності: цікаво – знаю – вмію.
Якого б аспекту діяльності не торкнувся вчитель, він постійно має любити дітей. Адже в нашій роботі є найвища нагорода, якою потрібно особливо дорожити, - це щира вдячність батьків і дітей.
Розлучаючись зі своїми вихованцями, я по – материнськи благословляю їх на хороші справи, молюся за них і прошу долю, аби вона була до них прихильною. Нелегко розлучатися з класом, якому віддав чотири роки життя, частину своєї душі. І нехай я не знаю, чи те, чому я присвятила своє життя є мистецтвом. Зате я впевнена, що любити дітей – це велике мистецтво. Мистецтво на якому тримається світ.
В,О, Сухомлинський радив учителям початкових класів: «Навчіть усіх дітей читати так, щоб вони вміли читаючи думати і думаючи читати»(1). Тому основним прийомом роботи над художнім твором вважаю є багаторазове звертання до тексту, перечитування його кожен раз з новим завданням. Причому, шукаючи відповідь на нього, дитина відкриває для себе щось нове, чого не помітила раніше. Питання підбираю такі, що не звертаючись до тексту, відповісти на них неможливо. А отже, читає кожен учень, до того ж осмислено.  Даючи запитання, які вимагають роздумів, створюю мовну ситуацію, спонукаю учнів до висловлювання. У процесі аналізу діти проходять довгий шлях пошуку, сперечаються, відстоюють свою точку зору, вчаться розуміти інших людей. Для полегшення підготовки до уроків я систематизувала види роботи над текстом:
- завдання на розуміння змісту прочитаного і визначення причинно – наслідкових зв’язків;
-вправи на визначення головної думки;
-вправи на формування суджень;
- вправи на вироблення техніки читання;
- вправи на формування виразності читання;
- вправи на формування узагальнень, висновків;
- вправи на читання щ граматичним завданням;
- вправи на визначення образної та смислової ролі слова і словосполучень;
- вправи на розвиток мовлення.
Творчість учителя породжує творчість учня. Творчий підхід до кожного уроку, бачення учителем художнього твору, навчальних завдань, бачення конкретного класу, для якого готується урок, любов до дитини, віра в неї, любов до своєї справи  дають змогу знаходити дедалі нові й нові завдання, що зацікавлять дітей, сформують школяра як читача.

Я усвідомлюю свою відповідальність не лише за якість знань учнів, а найперше, - за збереження здоров’я дітей. В.О. Сухомлинський наполягав на тому, щоб діти якомога більше влітку їли свіжих фруктів та овочів.(3, с.111) Ідея здорового способу життя проходить крізь усі навчальні предмети. За роки роботи в школі я систематизувала виховні заходи, бесіди,тренінги,рольові ігри, ситуативні завдання, практичні роботи на тематику щодо збереження здоров’я. 

Немає коментарів:

Дописати коментар